8 اسوه اصلاحات - ولایت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میوه دانش، با کردار نیک چیده می شود نه با گفتار نیک . [امام علی علیه السلام]
اسوه اصلاحات - ولایت
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • اسوه اصلاحات

    الگو خواهى و الگوپذیرى انسان و نقش آن در رشد و تکامل فرد و جامعه، غیر قابل تردید است و در امر اصلاح‏طلبى و طرح و تحقق اصلاحات وجود مدل و اسوه صالحان، یک ضرورت به شمار مى‏رود، تا کار با آگاهى آغاز و راه نزدیکتر شود و همچنین در مواجهه با مشکلات، حرکت متوقف نگردد و یا الگوهاى وارداتى، امت را به انحراف نکشاند. بر این اساس است که حضرت على علیه‏السلام مى‏فرماید:
    ((به راستى که پیروى از روش پیامبر و اسوه قرار دادن او براى شما کافى است... پسى از پیامبر نیکوتر و برتر پیروى کن زیرا راه و رسم او اسوه مى‏باشد (در همه زمینه‏هاى زندگى) براى آنکه به او تاسى کند. و محبوبترین بندگان خدا کسى است که از پیامبرش تبعیت نماید.)) - و لقد کان فى رسول الله صلى الله علیه و آله کاف لک فى الاسوة... فتاس بنبیک الطیب الاطهر فان فیه اسوة لمن تاسى و عزا لمن تعزى... و احب العباد الى الله المتاسى بنیه./ خطبه 160.
    و در جاى دیگر مى‏فرماید:
    ((به اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله (امامان معصوم و مصلحان واقعى انسانها) بنگرید و پیوسته ملازم آنان باشید از جهتى که مى‏روند منحرف نشوید و قدم جاى قدمشان بگذارید، چرا که آنان هرگز شما را از راه هدایت و تکامل منحرف نمى‏کنند و بیرون نمى‏برند.)) - انظروا اهل بیت نبیکم فالزموا سمتهم و اتبعوا اثر هم فلن یخرجوکم من هدى./ خطبه 97.

    و در بیانى اتمام حجت نموده، مى‏فرماید:
    ((خدایا هر یک از بندگانت که سخن و برنامه عادلانه و اصلاح طالبانه دور از فساد ما را نسبت به دین و دنیا بشنود و از یارى آیین تو و دین تو سرباز زند ما تو را بر ضد او به شهادت مى‏طلبیم... و او را به کیفر گناهانش خواهى گرفت.)) - اللهم ایما عبد من عبادک سمع مقالتنا العادله... و المصلحة غیر المفسده فى الدین و الدنیا فابى بعد ما سمعه... / خطبه 212 ?
    در خاتمه با اطمینان هر چه بیشتر باید گفت کدامین اصلاح طلب و کدامین طرح اصلاحى جامع‏تر و موفق‏تر در اجراى عدالت، امنیت و معنویت و رفع محرومیتها، از الگوى حکومتى امام على علیه‏السلام بوده و هست؟!
    او که بر بخش وسیعى از کره خاکى نظام اصلاحى اسلام را پیاده کرد و به نمایشگاه تاریخ آورد، در نامه‏اى به یکى از کار گزاران بزرگ حکومتى اش مى‏نویسد:
    ((آگاه باش! هر ماموم و رهروى را پیشوا و رهبرى است که باید به او اقتدا کند و از زانو نور دانش او (گفتار و رفتار و سیره‏اش) بهره گیرد، بدان، امام شما از دنیایش به این دو جامعه و از غذاها به این دو قرص نان اکتفا کرده.
    آگاه باش! شما توانایى این گونه زیستن را ندارید و لیکن مرا با ورع و خدا پرستى، * در همه زمینه‏هاى زندگى و برنامه‏هاى علمى و جامع) و پاکى و پیمودن راه صحیح و درستکارى یارى دهید... آیا به همین اکتفا و قناعت کنم که گفته شود، من امیر مومنانم اما با آنان در سختى‏هاى روزگار شرکت نکنم و پیشوا و اسوه شان در تلخى‏هاى زندگى نباشم؟...
    )) - الا و ان لکل ماموم اماما یقتدى به ویستضى‏ء بنور علمه الا و ان امامکم قد اکتفى من دنیاه بطمریه و من طعمه بقصریه الا و انکم لا تقدرون على ذلک و لکن اعنونى بورع و اجتهاد و عفة و سداد... ءاقنع من نفسى بلت یقال هذا امیر المومنین و لا اشارکهم فى مکاره الدهر او اکون اسوة لهم فى جشوبة العیش.../ نامه 45 ?
    کجاى تاریخ بشر مى‏توان اسوه مقتداى صالح و عدل محور همچون حضرت على علیه‏السلام یافت که بگوید:
    ((بر شهرهاى شما وارد شدم (ریاست و حکومت را در دست گرفتم) با این پوشاک و لباس اثاث و مرکب و شتر سواریم پس اگر با غیر اینها و بیش از آنچه با آنها وارد شدم، بیرون روم (در پایان حکومت و عمرم) به حق از خائنان باشم؟؟)). - دخلت بلادکم باشمالى هذه و رحلتى هاهى فان انا خرجت من بلادکم بغیر ما دخلت فاننى من الخائنین./ بحار الانوار، ج 840، ص 325. ?
    و نیز در باره وحدت حرف و عمل که عامل جلب اعتماد مردم و تحقق اصلاحات است مى‏فرماید:
    ((اى مردم به خدا سوگند شما را به اطاعت و انجام کارى تشویق و وادار نمى‏کنم مگر آنکه خود در انجام آن بر شما سبقت مى‏گیرم و از انجام گناهى باز نمى‏دارم جز آنکه قبل از شما خودم آن را ترک مى‏کنم.)) - ایها الناس انى و الله ما احثکم على طاعة الا و اسبقکم الیها و لا انها کم عن معصیة ال و اتناهى قبلکم عنها. / خطبه 175. ?
    حال با تمسک به کلام على علیه‏السلام در بیان شیوه اصلاحات مصلح کل (آخرین اسوه معصوم امام زمان حضرت مهدى (عج
    )) سخن را به پایان مى‏رسانیم:
    ((او (حضرت مهدى (عج)) خواسته‏ها و هواهاى نفسانى را تابع هوس‏هاى خود قرار دهند و هنگامى که قرآن را به راى و نظریه‏هاى مختلف خود تفسیر کنند آن حضرت آراء و نظریه‏ها را تابع قرآن مى‏سازد.)) یعنى به جاى کثرت گرایى و قرائت‏هاى متعدد و آزادى و ولنگارى فکرى و رفتارى، بدعت‏ها و تحریف‏ها که در طول تاریخ، دشمنان و نا- یعطف الهوى على الهدى اذا عطفوا الهدى على الهوى و یعطف الراى على القرآن اذا عطفوا القران على الراى. / خطبه 138. ? آگاهان وارد اسلام و نظام نمودند، مى‏آید و بر خلاف نظر اصلاح طلبان غربى و لیبرالیست‏ها، که بر اساس اومانیسم (اصالت انسان) و سکولاریزم (اصالت دنیا و جدایى دین از سیاست) عمل نمودند. او مقررات خداى حکیم را پیاده مى‏کند، خدایى که سراسر هستى را بر اساس حکت و مصلحت آفریده است. و از این رهگذر در نهج البلاغه مى‏خوانیم:
    ((آسمان و زمین، بالا و پستى مامور رساندن منافع شما بوده، اوامر خدا را اطاعت کردند و به آنها دستور داده شده که براى مصالح شما قیام کنند و چنین کردند.)) - و لکن امر تابمنا فعکم فاطاعتا واقیمتا على حدود مصالحکم فقامتا. / خطبه 143. ?



    سید ::: یکشنبه 86/10/2::: ساعت 6:0 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 81
    بازدید دیروز: 68
    کل بازدید :1086574

    >> درباره خودم <<
    اسوه اصلاحات - ولایت
    سید
    نه شکوفه ای نه برگی نه ثمر نه سایه دارم همه حیرتم که دهقان به چه کار کشت ما را

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اسوه اصلاحات - ولایت

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لینک دوستان<<
    رهبری
    ریاست جمهور
    رجانیوز
    افشا گری
    افشا گری
    بیداری 57
    خاتمی نیوز
    مسعود ده نمکی
    طنز های سیاسی (اکینا)
    مرکز اسناد انقلاب اسلامی
    نوشته های یک کج و معوج
    گذری بر سیاست خارجی
    نوشته های یک روزنامه نگار
    نشریه دانشجویی ایران 1404
    جوانان عدالتخواه و تحولگرا
    دولت اسلامی-اعجاز نهم
    مصائب احمدی نژاد
    علیرضا احمدی نژاد
    روزنامه دانشجویی
    بچه های سوم تیر
    خبرنگار مسلمان
    سهیل کریمی
    دست گرم تو
    نسل خمینی
    فصل آگاهی
    خاکریزیسم
    عقل سرخ
    حریم یاس
    صدای ما
    عطشان
    شب بو
    تا آخر
    نگرانی
    بحر
    دیده بان
    مهراوه من
    روزنتیگ های ...
    آرمانشهر
    فارس
    خمینیسم
    کیان
    سیطره
    نسل بیدار
    ققنوس
    خبرهای ضد اسلامی و ضد ایرانی
    تحلیل سیاسی
    موسسه پژوهش های سیاسی
    روز نوشت های دانشجوی مسلمان
    بیم موج
    عدالت جو
    محراب اندیشه
    سپهر نیوز
    مهر
    انصار نیوز
    جهان نیوز
    نادر گنجی
    نو اندیش
    نوسازی
    الف
    واژگون
    بسیج جهانی
    رایگاه
    قاسم
    شیعه
    قدس
    خدمت
    عصر ایران
    این روزها
    دریچه

    رهپویان وصال
    تابناک
    این روز
    تیک نیوز
    عیاران
    دیدار
    گل آقا
    موج
    واحد مرکزی
    رسا
    شانا
    خبرنگاران
    اسراء
    پانا
    آفتاب
    نوروز
    ایرنا
    برنا
    بولتون
    قطره
    جامعه
    majlese8
    hawzah
    jameeh
    mellat.majlis
    parlemaneh8
    partosokhan
    مستقل
    عدالتخواهی
    نقطه
    انصار حزب الله
    تدوین مطالعات
    اصولگرایان
    شریف


    >>لوگوی دوستان<<


    >>لیست تمام یادداشت ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >> پیوندهای روزانه <<