8 چالش‌های مدیریت اسلامی - ولایت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این قرآن ریسمان خدا و نور روشن گر و درمانی سودبخش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
چالش‌های مدیریت اسلامی - ولایت
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  •  چالش‌های مدیریت اسلامی

    از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، در مدیریت کشور 2 نکته مهم وجود داشته است: عدم پی‌گیری مدیر متخلف و عدم تغییر مدیر ناکارآمد. این دو نکته، امروزه به عنوان "ثبات کابینه" مدح می‌شوند و خیانت به کشور و ملت را در صورت ادامه حضور چنین مدیرانی، "افتخار" تعریف می‌کنند.

    1ـ در کشورهای بسیاری از جهان هر از چندگاه، خبر دستگیری، محاکمه یا عزل و پی‌گیری یک مدیر متخلف منتشر می‌شود. از "چین" گرفته که مدیران رشوه‌گیر و اختلاس‌کننده را "اعدام" می‌کرد، تا کشورهای غربی، که پس از انتشار تخلفات مسؤولان، با عزل یا پی‌گیری مسایل با آن‌ها برخورد می‌نمود.
    نظام اسلامی ایران، یقیناً باید بیش از رژیم‌های سکولار به این مسأله بپردازد. اما؟! دستگیری و محاکمه کرباسچی که فرجامی بی‌نتیجه داشت، و ده‌ها مورد خبر آشکار و پنهان مفاسد. جالب است در نظامی که بر الگوی مدیریت علوی علیه‌السلام، بنیان نهاده شده، و هنوز خشم حضرت خمینی رحمة الله علیه را از استفاده و سوءاستفاده زمامداران به خاطر دارد، محاکمه کرباسچی به عنوان آسیب برای نظام و آبروریزی نظام مطرح شد؟! این "بدعت هدفمند" همواره دامان نظام را گرفته و سبب پیدایی "غده سرطانی مافیای قدرت و ثروت" گردیده است. آیا عزل دستگیری و محاکمه و محکومیت غارت‌گر و جاسوس و عامل مفاسد اخلاقی در حاکمیت اسلامی سبب ثبات و قوام نظام می‌شود، و آبروی اسلام و زمامداری اسلامی را تضمین می‌کند، یا عکس آن را نتیجه دارد؟

     

    2ـ ناکارآمدی و ناشایستگی مدیران و مسؤولان در دولت‌های جمهوری اسلامی در طول 27 سال با چشم‌پوشی، ملاطفت، محبت و تداوم کار رو‌به‌رو بوده است. علاوه بر این‌که "مدیریت خویشاوندی" اجازه برخورد و انجام وظیفه به هیچ مسؤولی را در این باره نمی‌داد، بلکه اساساً باقی ماندن مسؤولان و مدیران تا پایان 8 سال ریاست‌جمهوری در یک دولت، به صورت یک اصل در آمده بود. این اصل به تدریج یک قانون شد و وزیری را 16 سال و وزیر دیگر را 21 سال وزارت داد!! ثمره وزارت‌ها و مدیریت‌ها و ریاست‌ جمهوری‌های گذشته چه بود؟

    معضلات، نابسامانی‌ها و فقر و فساد و تبعیض موجود در جامعه پاسخ این سؤال را می‌دهد. هم‌‌چنین حلقه‌های درهم شده اقتصادی، که مافیای اقتصادی را در کشور شکل داده است.

    حال باید دید این "ثبات کابینه‌"ها یا "ثبات مدیران" بر اساس خردمندی و امانتداری در مصالح و منافع کشور بوده است؟ یا قوم‌گرایی و جبهه‌سازی و غیره سبب شده تا چنین رویداد نامیمونی در کشور حاکم شود.

     

    3ـ در مدیریت علوی علیه‌السلام، شاهد آن هستیم که امام المتقین علاوه بر عزل مدیران و مسؤولان پیشین، برخی از مسؤولان منصوب خود را نیز به دلیل ناکارآمدی یا عدم صلاحیت، به فاصله کوتاهی عزل کرده‌اند. "محمدبن ابوبکر والی مصر" که در نظر امیرمؤمنان بسیار هم عزیز بود، اما ناتوانی در اجرای مسؤولیت همپای مولی‌الموحدین علیه‌السلام، عزل او را به دنبال داشت. "ابولأسود دوئلی قاضی منصوب امام"، که در همان "روز نصب، عزل" شد. و عزل او به علت رفتار خشونت‌بار با مراجعین بود!

    این زمامداری الهی، بی‌گمان از سوی "معاویه صفتان"، و "خردگرایان و اصلاح‌طلبان"، مورد انتقاد و اعتراض است. اما "پاسخ‌گویی در پیشگاه خداوند" و "عدم خیانت به حکومت اسلامی و سرنوشت ملت اسلام"، باوری است که اگر در زمام‌دار وجود داشته باشد، قطعاً به "ثبات کابینه" و "ثبات مدیران" با "هر قیمتی" نخواهد اندیشید.

     

    4ـ در سال‌های دهه نخست جمهوری اسلامی، هنگامی که بر سر برنامه‌های اقتصادی بین اعضای کابینه اختلاف‌نظر ایجاد شد، و این اختلاف در امور کشور "خلل" ایجاد کرد، حضرت امام صریحاً فرمودند: "هر کس با برنامه‌ها و تصمیمات ناهماهنگی دارد، کنار بکشد." (نقل به مضمون) این فرمان علوی، استعفای آقای عسکر اولادی را از وزارت بازرگانی نتیجه داد!؟

     

    5ـ بی‌گمان دکتر احمدی‌نژاد، نخستین "دولت اسلامی" بر مبنای محتوا و عمل را برپا کرده است. مقام معظم رهبری آن را "صد‌در‌صد مورد اعتماد" و "حزب‌اللهی" می‌خوانند و "محبوب‌ترین دولت پس از مشروطه" معرفی می‌کنند. این دولت "حزبی نیست"، "خویشاوندگرا نیست"، "جبهه و قوم و ایل و تبار" را هم حاکمیت نداده است. احمدی‌نژاد در صدد ماندن همیشه در قدرت نیست تا "مسیح مهاجری" و "عطاءا... مهاجرانی"، برایش برنامه‌ریزی کنند و خواهان تغییر قانون اساسی، و مادام‌العمر شدن او بشوند مثل هاشمی رفسنجانی! او آمده است تا براساس باورهای ایمانی خود،‌ مدیریتی اسلامی در توان و مقدوراتش را به یادگار بگذارد. آنچه که اگر کوتاه‌مدت هم باشد، اما دوران طلایی را برای جمهوری اسلامی در ایران و جهان ضبط و ثبت خواهد کرد. بنابراین تغییر مدیران، استعفای مسؤولان و حتی عزل مسؤول و مدیر متخلف و ناکارآمد، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حرکت اسلامی با الگوپذیری از امیرمؤمنان است. حال اگر حز‌ب‌های  اموی و پیروان عمروعاص به صورتی "خردگرایانه" در نقدها و انتقادهای دل‌سوزانه و کارشناسانه! و یا تخریب‌های اصلاح‌طلبانه! و از روی حقد و حسد رقابتی با این اصل اسلامی و عقلانی برخورد می‌کنند، سخنی دیگر است.

     

    6ـ دکتر لاریجانی با استعفای خود، حرکتی مسؤولانه انجام داد. به هر دلیل که وی استعفا داده باشد، عمل او مثبت و با راهکار اسلامی است. زیرا مشکلات آنگاه که ادامه حرکت هماهنگ و پیشرو را کُند نمایند، بهترین خدمت به اسلام و نظام استعفا است. هدف عالی برای همگان باید و باید تعالی نظام اسلامی باشد. دکتر لاریجانی به عنوان یک اصول‌گرای حقیقی و مدیر متعهد به دلیل خاص موردنظر خود در این راستا حکومت کرده است. از این روی تعهد اسلامی و مدیریت مسؤولانه وی در خور ستایش است.

     

    امروز احمدی‌نژاد مظهر تعالی و عزتمندی و خردمندانه‌ترین حرکت‌ها در زمامداری ایران اسلامی است. دیپلماسی خارجی او هویت بالنده مسلمانان را بار دیگر احیا نموده، و برنامه‌ها و تصمیمات و اقداماتش، یک به یک پیروزی را به دنبال داشته است. مسأله انرژی هسته‌ای، بنابر سیاستگذاری‌های مبتکرانه رئیس‌جمهور، اتحادیه اروپا و شیطان بزرگ را منفعل کرد و افکار عمومی جهان را به نفع ایران رقم زد. سفر پوتین به ایران یکی از بزرگ‌ترین دستاورد سیاسی در طول تاریخ معاصر بود. از این روی ملت ایران بیش از جهانیان به این امر واقف گردید که پس از ذلت و خواری 16‌ساله، امروز راهکارهای دکتر احمدی‌نژاد ثمربخش‌ترین سیاست‌ها را در پی داشته است. فرقی نمی‌کند چه کسی دبیر شورای امنیت ملی باشد، مهم آن است که برنامه‌ها توسط رئیس‌جمهور پیش رود و مقام معظم رهبری سکان آن را در دست بگیرند.

    این‌که ذلت‌پذیران و جاسوسان و وابستگان گذشته و هم‌سویان با آن‌ها از هر دو جناح، فتنه‌گری بکنند، نه با سیره علوی علیه‌السلام سازگار است، نه بر اساس برنامه‌های حضرت خمینی رحمة الله علیه هماهنگی دارد، و نه ملت پذیرای آن می‌باشد.



    سید ::: دوشنبه 86/8/7::: ساعت 2:49 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 16
    بازدید دیروز: 23
    کل بازدید :1085320

    >> درباره خودم <<
    چالش‌های مدیریت اسلامی - ولایت
    سید
    نه شکوفه ای نه برگی نه ثمر نه سایه دارم همه حیرتم که دهقان به چه کار کشت ما را

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    چالش‌های مدیریت اسلامی - ولایت

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لینک دوستان<<
    رهبری
    ریاست جمهور
    رجانیوز
    افشا گری
    افشا گری
    بیداری 57
    خاتمی نیوز
    مسعود ده نمکی
    طنز های سیاسی (اکینا)
    مرکز اسناد انقلاب اسلامی
    نوشته های یک کج و معوج
    گذری بر سیاست خارجی
    نوشته های یک روزنامه نگار
    نشریه دانشجویی ایران 1404
    جوانان عدالتخواه و تحولگرا
    دولت اسلامی-اعجاز نهم
    مصائب احمدی نژاد
    علیرضا احمدی نژاد
    روزنامه دانشجویی
    بچه های سوم تیر
    خبرنگار مسلمان
    سهیل کریمی
    دست گرم تو
    نسل خمینی
    فصل آگاهی
    خاکریزیسم
    عقل سرخ
    حریم یاس
    صدای ما
    عطشان
    شب بو
    تا آخر
    نگرانی
    بحر
    دیده بان
    مهراوه من
    روزنتیگ های ...
    آرمانشهر
    فارس
    خمینیسم
    کیان
    سیطره
    نسل بیدار
    ققنوس
    خبرهای ضد اسلامی و ضد ایرانی
    تحلیل سیاسی
    موسسه پژوهش های سیاسی
    روز نوشت های دانشجوی مسلمان
    بیم موج
    عدالت جو
    محراب اندیشه
    سپهر نیوز
    مهر
    انصار نیوز
    جهان نیوز
    نادر گنجی
    نو اندیش
    نوسازی
    الف
    واژگون
    بسیج جهانی
    رایگاه
    قاسم
    شیعه
    قدس
    خدمت
    عصر ایران
    این روزها
    دریچه

    رهپویان وصال
    تابناک
    این روز
    تیک نیوز
    عیاران
    دیدار
    گل آقا
    موج
    واحد مرکزی
    رسا
    شانا
    خبرنگاران
    اسراء
    پانا
    آفتاب
    نوروز
    ایرنا
    برنا
    بولتون
    قطره
    جامعه
    majlese8
    hawzah
    jameeh
    mellat.majlis
    parlemaneh8
    partosokhan
    مستقل
    عدالتخواهی
    نقطه
    انصار حزب الله
    تدوین مطالعات
    اصولگرایان
    شریف


    >>لوگوی دوستان<<


    >>لیست تمام یادداشت ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >> پیوندهای روزانه <<