8 مقاله بنویسی اخراجت می‌کنم! - ولایت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن کس که بی دانش دست به کاری زند، بیش از آنکه اصلاح کند تباه می سازد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
مقاله بنویسی اخراجت می‌کنم! - ولایت
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • قول بده مقاله ننویسی وگرنه اخراجت می‌کنم!

     «از رئیس محترم جدید دانشگاه تهران تقاضا داریم به پرونده اساتید اخراجى که با بى رحمى کنار گذاشته شدند رسیدگى شود.» این بخشی از پیام یک شهروند در ستون سلام ایران (نظرات خوانندگان روزنامه ایران) است که در آذر ۱۳۸۴ و اندکی پس از تغییر رییس مشارکتی دانشگاه تهران به چاپ رسیده بود.

     اما شهریورماه سال جاری بود که روزنامه های اصلاح طلب تیترهای اول روزنامه های خود را به عباراتی نظیر «دور تازه حذف اساتید دانشگاهی» و «خانه نشینی اساتید» اختصاص دادند و از اخراج 4 استاد بزرگ مویه کردند. بازی رسانه ای که با خبر «رادیو فردا» وابسته به سازمان سیا در روز دوم شهریورماه کلید خورده بود. حتی برخی از این رسانه ها از رادیو فردا نیز پیشی گرفتند و خبر از اخراج حدود 50 تن از اساتید توسط رئیس دانشگاه تهران دادند.

     بلافاصله پس از این جنجال بودکه 2 تن از این اساتید، در گفتگوهای جداگانه ای با خبرگزاریهای فارس و مهر تأکید کردند که با درخواست شخصی استعفا داده اند و دو تن دیگر بر اساس رای کمیته انضباطی دانشگاه اخراج شده اند.

     یکی از استادان مستعفی دانشگاه علامه طباطبایی با گلایه از برخی مطبوعات داخلی و خبرگزاری های خارجی تاکید کرد: من خودم چندین ماه قبل تقاضای بازنشستگی کردم.

     از سوی دیگر عده ای از استادان محترم دانشگاه تهران موضوع اخراج خود را شدیداً تکذیب و در نوشته ای اعلام کردند که قبل از این تقاضای بازنشستگی کرده اند اما با 31.5 سال خدمت، ضمن اعلام تقاضای بازنشستگی، ارتباط خود را با دانشگاه تهران قطع نخواهیم کرد.

     در پی این غوغا سالاری بود که رئیس هیات انتظامی اساتید دانشگاه تهران در کنفرانسی مطبوعاتی با بیان اینکه از آن چند نفر استاد، تنها بحث اخراج دو نفر مطرح است، گفت: یکی از این اساتید که حکم اخراج خواهد گرفت، در سال 1377 تقاضای 6 ماه فرصت مطالعاتی کرده که برود آمریکا، اما این استاد بعد از اتمام فرصت مطالعاتی تا 6/4/85 به عبارت دیگر بیش از 7 سال به سرکار نیامده و از سال 77 تا 85 ایشان یکبار آمده دانشگاه تهران و اعلام حضور کرده است.» وی همچنین به ادامه پرداخت حقوق به این افراد در بخشی از این مدت اشاره نمود و خبر از قرارداد برخی از این اساتید با مراکز علمی صهیونیستی داد.

     مستند اخراج این دو استاد مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 24/12/1364 بود که اعضای هیئت علمی دانشگاهها در صورت غیبت 2 ماه متوالی یا 4 ماه غیر متناوب از تدریس در دانشگاه منع خواهند شد.

     اما این جنگ روانی از سوی رسانه های اصلاح طلب بدون توقف ادامه یافت و حتی در شعارهای میلشیای دفتر تحکیم در زمان حضور رییس جمهور در دانشگاه تهران نیز مطرح گردید. شاید به همین دلیل بود که صبر برخی از اساتید اخراج شده در دولت سابق، به سرآمد و به افشاگری پرداختند و به باشگاه خبرنگاران لیستی از اساتید حذف شده در دولت دوم خرداد را ارائه دادند.

     بر اساس این گزارش از سال 76 تا 84 طبق اسناد موجود حداقل 279 نفر از استادان در دانشگاه تهران بازنشسته و 45 نفر هم اخراج شدند که بر این اساس، بیشترین اخراجی ها و بازنشستگی اساتید در دولت گذشته روی داده است.

     نکته مورد اشاره یک دانشجوی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در وبلاگ وی نیز جالب توجه است؛ دکتر مصطفی معین وزیر علوم دولت سید محمد خاتمی در زمان تصدی این پست، هنگامیکه با سوالی در مورد اخراج دکتر جوینی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مواجه شد، اینگونه پاسخ داد که "این حق دانشگاه است که هر کس را بخواهد اخراج کند."

     همچنین هادی سمتی که این روزها، نام وی به عنوان استاد اخراجی مطرح شده است، زمانی که مسئولیت معاونت آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی را بر عهده داشته، یک استاد اصولگرای این دانشکده را در اولین سال دولت اصلاحات چنین تهدید کرده بود: "تا آخر خط اخراجت با تو می آیم مگر اینکه با ما باشی. باید قول بدهی علیه ما مقاله ننویسی وگرنه درسهایت را از تو می گیریم و از دانشگاه اخراجت می کنیم."

     روابط عمومی دانشگاه تهران همچنین در پاسخ به اظهارات غلامرضا ظریفیان معاون دانشجویی سابق وزارت علوم، طی اطلاعیه ای آمار سنواتی اخراج اساتید طی سالهای 76 تا 84 را 45 نفر ذکر کرد. با این حال، ظریفیان ترجیح داد در یادداشتی، به جای پاسخ به آمار 45 نفره اخراج استید در دولت مورد علاقه وی، ادعاهای خود را بر کلی گوییهایی نظیر "تحدید آزادی های علمی و تضییع حقوق و حرمت استادان و دانشجویان"، "تنزل منزلت دانشگاه" و "اختلال در کارایی و اثربخشی علمی" استوار کند و از پاسخ به این تصفیه سیاسی اساتید اصولگرا خودداری نماید.

     اخراج اساتید اصولگرا از دانشگاهها طی سالهای حاکمیت جریان موسوم به اصلاح طلب همراه با رویداد دیگری نیز بود و آن فراهم کردن مقدمات برای جذب و نفوذ اعضاء احزاب منتسب به جریان حاکم به هیأت های علمی دانشگاهها و ارائه بورسهای تحصیلی بدون ضابطه بود که افت سطح علمی حاصل از این اقدام، در برخی دانشگاههای مطرح، همچنان محسوس است.



    سید ::: چهارشنبه 86/7/25::: ساعت 9:54 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 27
    بازدید دیروز: 23
    کل بازدید :1085331

    >> درباره خودم <<
    مقاله بنویسی اخراجت می‌کنم! - ولایت
    سید
    نه شکوفه ای نه برگی نه ثمر نه سایه دارم همه حیرتم که دهقان به چه کار کشت ما را

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مقاله بنویسی اخراجت می‌کنم! - ولایت

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لینک دوستان<<
    رهبری
    ریاست جمهور
    رجانیوز
    افشا گری
    افشا گری
    بیداری 57
    خاتمی نیوز
    مسعود ده نمکی
    طنز های سیاسی (اکینا)
    مرکز اسناد انقلاب اسلامی
    نوشته های یک کج و معوج
    گذری بر سیاست خارجی
    نوشته های یک روزنامه نگار
    نشریه دانشجویی ایران 1404
    جوانان عدالتخواه و تحولگرا
    دولت اسلامی-اعجاز نهم
    مصائب احمدی نژاد
    علیرضا احمدی نژاد
    روزنامه دانشجویی
    بچه های سوم تیر
    خبرنگار مسلمان
    سهیل کریمی
    دست گرم تو
    نسل خمینی
    فصل آگاهی
    خاکریزیسم
    عقل سرخ
    حریم یاس
    صدای ما
    عطشان
    شب بو
    تا آخر
    نگرانی
    بحر
    دیده بان
    مهراوه من
    روزنتیگ های ...
    آرمانشهر
    فارس
    خمینیسم
    کیان
    سیطره
    نسل بیدار
    ققنوس
    خبرهای ضد اسلامی و ضد ایرانی
    تحلیل سیاسی
    موسسه پژوهش های سیاسی
    روز نوشت های دانشجوی مسلمان
    بیم موج
    عدالت جو
    محراب اندیشه
    سپهر نیوز
    مهر
    انصار نیوز
    جهان نیوز
    نادر گنجی
    نو اندیش
    نوسازی
    الف
    واژگون
    بسیج جهانی
    رایگاه
    قاسم
    شیعه
    قدس
    خدمت
    عصر ایران
    این روزها
    دریچه

    رهپویان وصال
    تابناک
    این روز
    تیک نیوز
    عیاران
    دیدار
    گل آقا
    موج
    واحد مرکزی
    رسا
    شانا
    خبرنگاران
    اسراء
    پانا
    آفتاب
    نوروز
    ایرنا
    برنا
    بولتون
    قطره
    جامعه
    majlese8
    hawzah
    jameeh
    mellat.majlis
    parlemaneh8
    partosokhan
    مستقل
    عدالتخواهی
    نقطه
    انصار حزب الله
    تدوین مطالعات
    اصولگرایان
    شریف


    >>لوگوی دوستان<<


    >>لیست تمام یادداشت ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >> پیوندهای روزانه <<